Veiplanleggerne mente det var bedre å bevare sikten i området mellom Birketveit og Fevik på riksvei 420, enn å sette opp rekkverk for å holde bilene på veien.
Etter ulykken lørdag, der en dame i 80-årene ble alvorlig skadd, innrømmer de at den vurderingen var feil, og at rekkverk er riktig vei å gå.

Nye typer

Da veien sist ble oppgradert for rundt ti år siden, var det kun tilgjengelig én rekkverkstype, nemlig de 20 cm høye skinnene montert på trepåler. De stjal mye sikt.

– Vi fryktet at dårlig sikt på grunn av rekkverk ville føre til flere påkjørsler bakfra, men det har kommet mange nye typer rekkverk, som ikke stjeler så mye sikt de siste årene. Derfor blir det en litt annen vurdering når det skjer en slik ulykke, sier sjefingeniør Svein Harald Søndenaa i Statens vegvesen Aust-Agder.

Han tror det blir satt opp et rekkverk bestående av stålrør, inne kort tid.

– Kanskje før vinteren, i hvert fall før jul, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen Aust-Agder, Erling Jonassen.

Kort vei

I tillegg til vurderingen av sikt, må ingeniørene ta hensyn til grunnforholdene på Fevik.

Fra hovedveien og ned til undergangen veien havnet på lørdag, er det svært bratt, og lite avstand.

– Det blir nok en utfordring å få rekkverket til å sitte, men det får vi til, sier Jonassen.

Publikum bidrar

Vegvesenet har flere ganger tidligere fått henvendelser fra folk som har ønsket seg rekkverk, både på Fevik og andre steder.

Den viktigste årsaken til at det vurderes rekkverk nye steder, er når det skjer ulykker, men ønsker og innspill fra grasrota, er også viktig, mener veivesenet.