(Avisa Oslo)

Representanter fra byrådspartiene Arbeiderpartiet, MDG og SV og hadde et hemmelig møte mandag ettermiddag. På byrådsleder Johansens kontor klokken 15.30, var de blitt enige om hva de skulle presentere for sine respektive partigrupper.

Ledelsen i Oslo Ap valgte å gå inn for å stemme for Fornebubanen, to uker etter at de hadde stilt seks knallharde krav.

– Hvordan var den praten på ditt kontor?

– Høy stemning. En god prat, sier byrådslederen til Avisa Oslo etter pressekonferansen hvor det kom fram at det nå er flertall i bystyret for å sikre videre bygging av Fornebubanen.

Vanskelige vurderinger

Johansen understreker likevel at det har vært «vanskelig» å få gjennom saken i Oslo Arbeiderparti.

– Det har de andre partiene skjønt. Det har ikke vært et enkelt prosjekt, og det var heller ikke enkelt i dag.

– På hvilken måte var det vanskelig i dag?

– Fordi mange i Oslo Ap føler at investeringene er for tunge vestover. Det går ikke an å ha to streker under svaret på hva kostnadsbildet blir. Men nå har vi to tunge store prosjekter (E18 i tillegg til Fornebubanen, journ.anm.) som suger opp så mye penger, er og blir en krevende sak, sier Johansen.


Han mener de nå er kommet bedre ut av det, spesielt på grunn av at Viken har gått med på at Majorstua stasjon skal oppgraderes. Det vil gi vesentlig høyere kapasitet på T-banelinjene ut til Groruddalen.

Under pressekonferansen sa byrådslederen at nye beregninger viser at Oslos kostnad for Fornebubanen blir 2,5 milliarder kroner billigere enn tidligere beregnet.

De nye beregningene, som er gjort av etaten Fornebubanen, viser at Oslos andel av kostnadene går fra 53 prosent til 43 prosent.

I tillegg skal grunneiere bidra med 2,1 milliarder kroner mer enn tidligere lovet.

– For seint å snyte seg når nesa er vekk

– Mener du personlig at investeringene på samferdselssida i Oslo er for tunge på vestlig side?

– Ja.

– Hvordan er det problematisk?

– Vi har hatt flere prosjekter som ikke har vært mulig å få til. Så utfordra vi staten i 2015 på at de kunne bygge en Åsland stasjon når de bygde dobbeltsporet fra Ski til Oslo. Det var uaktuelt. Når jeg er der blir jeg utfordra med sånne type ting. Man ser at det er vanskelig å igangsette prosjekter.

Når det gjelder Fornebubanen, sier Johansen:

– Det er for seint å snyte seg når nesa er vekk. Dette prosjektet hadde kommet for langt. Så det er greit.

Krav til egen regjering

Johansen har også krav til sine partikolleger i regjeringen, eller «staten», som han sier. Han mener de kunne forpliktet seg til 500 millioner mer.

– Tenker du at det er mulig å få til senere?

– Ja. Det eneste jeg er sikker på er at den banen blir ikke ferdig i morra. Dette blir det flere runder på.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) sier imidlertid til Børsen mandag kveld at han ikke vil gå med på Johansens forventning om ytterligere 500 millioner fra staten.

– Nei, ikke utover det vi allerede har gjort gjennom å åpne for fleksibilitet i bruken av tilskuddet fra staten. Vi har gitt lokale myndigheter mulighet til å bruke tilskuddet på bedre kollektiv transport, som inkluderer Fornebubanen, sier Nygård til avisa.

Dette er i tråd med uttalelser Nygård tidligere har gitt til Avisa Oslo.

LES OGSÅ: