(Avisa Oslo)

– Fornebubanen må bygges. Nå har vi forhandlet og utredet i tiår. Vi må bygge dette prosjektet. Det er et viktig prosjekt for Oslo, sier Høyres gruppeleder Anne Haabeth Rygg.

Avisa Oslo møter Rygg, KrFs Karoline Grosås Nordbø og Venstre-bystyrerepresentant Marit Vea utenfor Nationaltheatret T-banestasjon en travel ettermiddag.

Partiene de representerer har til sammen 20 av 59 plasser i bystyret - og var de tre byrådspartiene før Raymond Johansens rødgrønne byråd vant makten i 2015.

Hvis MDG og eksempelvis Rødt stemmer for å gjennomføre Fornebubanen, vil ikke en eventuell snuoperasjon i SV og Ap hindre et flertall for å gjennomføre prosjektet. Dermed blir også enigheten om finansieringen av Oslopakke 3 også bli stående.

Noe annet vil være en stor fallitterklæring, mener den borgerlige trioen.

– Hvis det skrotes, så vil det bety at det er åtte tapte år for kollektivtrafikken i Oslo. Dette er det prosjektet vi har planlagt for i mange år i Oslo. Vi kan ikke sitte stille og se på at de roter det til i byråd nå, sier Venstres Marit Vea.

Utfordrer Raymond Johansen

Deretter retter hun en tydelig beskjed til Raymond Johansen. Beskjeden gjelder den statlige finansieringen av Fornebubanen, som for øyeblikket ligger på 66 prosent av de 18 milliardene prosjektet den gang ble anslått å koste.

Regjeringen har en målsetting om å øke andelen til 70 prosent. Byrådet har selv uttalt at de ønsker at staten skal ta utgangspunkt i de faktiske utgiftene – ikke det prosjektet ble anslått å koste for fire år siden.

– Jeg har jo en forventning om at Norges mektigste lokalpolitiker, Raymond Johansen, har såpass tette bånd til sin egen regjering at han er i stand til å heve det beløpet. Det forutsetter jeg, sier Vea.

Høyre-gruppeleder Rygg går enda lenger:

– Arbeiderpartiet i Oslo ta en prat med sine partifeller. De fremstår som det største opposisjonspartiet til den nåværende regjeringen. Snakker de ikke sammen? spør hun.

Milliardsprekk

Bakgrunnen for at Oslos bystyre, sammen med fylkestinget i Viken, på nytt må ta stilling til Fornebubanens framtid, er en ny kostnadsramme på 23,3 milliarder kroner. Denne går utenpå det bystyret har vedtatt.

De tre borgerlige politikerne forutsetter nå at det føres streng kostnadskontroll. En annen forutsetning er at Fornebubanen kan kobles på resten av T-banesystemet, slik at det blir flere avganger på andre linjer.

At Fornebubanen-prosjektet bare vil gagne Oslo Vest, slik enkelte har fremmet, vil ikke de tre være med på.

– Vi vet at linjene mot Groruddalen trenger mer kapasitet. Groruddølene er de som reiser aller mest kollektivt. De trenger hyppigere avganger og større kapasitet på avgangene. Det er nettopp de togene som vi kjøper til Fornebubanen, de skal fores rett inn på de linjene og gi det løftet, sier Vea.

Fornebubanen er allerede påbegynt. Ifølge prosjektets administrasjon hadde banen per første kvartal tre milliarder i utgifter.

Med det som bakteppe advarer KrF-politiker Nordbø advarer sterkt mot ringvirkningene av å skrote hele prosjektet.


– Jeg lurer på om de skjønner hva de begir seg ut på hvis de skroter prosjektet. Da kommer grunneierne til å komme med masse søksmål. Man har lagt avtaler, og det vil ikke være småpenger. Det vil være en stor utgift bare å skrote prosjektet, rydde opp og finne og utrede nye løsninger. For det må en eller annen kollektivløsning på plass på Fornebu, uttaler Nordbø til Avisa Oslo.

– Har ikke byråden hatt mandat?

Nordbø stusser også over at sentrale personer i Ap seriøst vurderer å vrake prosjektet, og at det også er uro i SV, slik omtalt av Avisa Oslo. Dette på et tidspunkt der byrådspartiene har brukt lang tid på å hale i land en enighet med Viken.

– Man har sittet og forhandlet lenge og vært tydelig på hva byrådet mener – men har ikke byråden hatt mandat fra byrådssamarbeidet? Det må man kunne stole på i forhandlingene i andre fylker og kommuner. Vi mener også at det vil være en tragedie for Oslo dersom det ikke skjer, sier KrF-politikeren.

Om avtalen med Viken skrotes, ryker også bompengeøkningen på 40 prosent i snittpris.

Vikens samferdselsfylkesråd Olav Skinnes og finansfylkesråd Edvin Søvik har sagt at de ikke vil forhandle disse satsene på nytt dersom Oslos bystyre ikke godtar enigheten med Viken. Dermed havner satsene tilbake på nåværende nivå.

– Jeg mener at det vil være en fiasko av dimensjoner hvis MDG ikke klarer å dra dette i land. På deres vakt så blir dette skrota. Det håper jeg ikke de er villige til å gå med på, sier Vea.