RØA: – Det er klart at korona-pandemien forsinket både oppstarten og veksten, sier Johansen.
– Men vi skal vokse oss store og sterke. Vi ser at stadig flere ser at det er her de skal handle, i sitt nærmiljø, sier han. Vi møter Røa Torgs markedssjef Gry Eklund Strat og Jarle Johansen til en prat idet det unge senteret runder to år.
Johansen er daglig leder i Røa Centrum AS, som står bak utbyggingen av Røa Torg. Han har jobbet med prosjektet i mange år, og han legger ikke skjul på at pandemien skapte problemer også i sluttfasen av byggeperioden.
– Vi hadde lagt noen måneder bak oss med korona ja. Det var en utfordrende periode. Det var en del ting som sto uferdig da vi skulle åpne senteret i november 2020. Brukstillatelsen fikk vi bare fem minutter før vi åpnet butikkene.
Tre er borte
Det er to år siden denne uken, og de to kan fortelle om et senter som har utviklet seg og vokst seg sterkere. De har sagt farvel til tre butikker siden oppstarten. Den ene, en godteributikk, måtte stenge allerede sommeren 2021.
Den neste som stengte dørene, var Burger & Döner, og på forsommeren i år måtte The Smoothie Factory takke for seg.
– Vi gjorde mye for å hjelpe til. Vi dekket både noe husleie og felleskostnader for dem som måtte holde stengt under pandemien. Det var jo også forskjell på de som har drevet noen år, og som kunne få kompensasjonsmidler, og nyetableringene som ikke hadde omsetning å vise til to og tre år tilbake, og som fikk ingenting av staten, sier Johansen.
– Det er forresten moro å se at Jønk har gjort det veldig bra etter at de startet opp, sier han. De tok over lokalene der Burger & Döner holdt til.
– I det hele tatt ser vi at serveringsstedene gjør det jevnt over veldig bra. Det er klart det går litt opp og ned, men det går bra, sier Eklund Strat. – Både et levende torg og gode spisesteder rundt torget er virkelig med og setter sitt positive særpreg.
– Hun ramser opp serveringstilbudene som ligger rundt torget. Det er Åpent Bakeri, Lofthus Samvirkelag og Black Napkins i glasshuset, Indique Flavours, Sushi Huset og Jønk i underetasjen.
– Vi ser at torget og Røa er blitt en møteplass som mange benytter seg av, og det er helt nydelig, sier markedssjefen.
Røa-samarbeid
De to er opptatt av at man må se Røa under ett.
– Det snakker vi mye om og har mye fokus på, det at vi sammen løfter hverandre. Vi er ett Røa, og vi samarbeider godt med både Røa Senter og de andre butikkene om arrangementer som Røadagene og Advent på Røa. Jeg hører eksempler på butikker som sender kunder til andre på Røa om det er noe de ikke har. Det er sånn det skal være!
Hun forteller om generelt god stemning og godt samarbeid mellom butikkene.
– Hvordan er utviklingen i antall kunder?
– Vi rundet en million besøkende hittil i år i starten av oktober. Det er vi fornøyd med, sier Johansen.
Tøffere tider
Han legger ikke skjul at det er flere faktorer som bidrar til tøffe tider. Butikkenes strømutgifter skaper for eksempel utfordringer.
– Det er en ekstra spenning i luften. Vi ser det for eksempel på felleskostnadene. Nå utgjør strømutgiftene rundt 30 prosent av felleskostnadene. Før var dette kanskje 10-15 prosent. Det er egentlig hårreisende, sier Johansen.
Feires to dager til ende
Fredag og lørdag vil kundene merke at det er bursdagsstemning på Røa Torg. Fredag kl. 10.30 kommer barn fra Røa menighetsbarnehage og synger bursdagssang på torget. Det er barnevennlige aktiviteter begge dager.
– Og så er det kake! Ingen bursdag uten kake. Den serveres fredag kl. 13, så lenge det rekker! sier Eklund Strat. Hun tipser om at man får mer info om Røa Torg og bursdagsfeiringen både på Instagram og Facebook.