LILLEAKER: – Du vet, en T-skjorte er ikke bare en T-skjorte, fortsetter Fabritius Gram og legger til at den må være tidsriktig. Her kan en ikke sluntre unna. Publikum oppdager fort om klærne ikke passer til karakteren og til tiden. Den kjente kostymedesigneren står bak antrekkene i den prisbelønte TV-serien «Lykkeland». Serien har fått mange priser, blant annet for kostymene.

– Du vet, det å finne de riktige plaggene begynner jo med at en må sette seg godt inn i manus og tidsepoken. Det er der reisen begynner. Så kommer resten av historien.

– Det å være kostymedesigner, vil si å være en historieforteller?

– Ja, i aller høyeste grad. Skal en tro på det som skal formidles, må publikum få en følelse av å være plassert i riktig tid. Kostymene er i aller høyeste grad med på å gi et riktig tidsbilde.

Et samarbeid

– Å bygge en karakter skjer i et nært samarbeide med skuespilleren og regissøren. Det er viktig at vi finner de riktige plaggene, men de som skal bruke klærne må også føle at de er riktige for dem, for å kunne yte sitt beste som aktører.

– En av våre kjente skuespillere sa en gang at hun alltid måtte begynne med skoene. Kan det være slik at en må begynne med ett plagg for å kunne skape helheten?

– Ja, og det er forskjellig fra skuespiller til skuespiller hvor en begynner. Det er med på å gjøre det å bygge en karakter, både spennende og utfordrende.

Det å skape en rollefigur må framstå tidsriktig og troverdig for publikum enten det er på en teaterscene eller blir formidlet på et lerret eller via en skjerm.

«Lykkeland»

Når det gjelder «Lykkeland» er vi tilbake til den tid da Norge gikk inn i oljealderen. Her følger TV-seerne de store omveltningene personer i Stavanger opplevde. Serien viser veien fra et pietistisk lokalsamfunn bygget på jordbruk, fiskeri og sjøfart, og til å bli landets oljehovedstad.

Under den nystartede Seriefestivalen i Cannes i 2018, vant serien to priser. Under Gullruten i 2019 ble det priser for beste dramaserie, beste skuespiller, beste regi, beste manus og beste kostyme. Under utdeling av Gullruten i 2022, vant andre sesong også fem priser.

– Gratulerer med priser! Det må være stimulerende?

– Takk. Ja, selvsagt er det det, sier Fabritius Gram og forteller at en nå er i gang med å produsere sesong tre.

I mors klesskap

– Du har vært i din mors klesskap og forsynt deg fra tid til annen.

– Ja, og i skapene til andre også, sier Fabritius Gram. Hennes mor – Marit Fabritius – har i en årrekke vært leder av Brukerrådet ved Ullern kultursenter og hun er i dag kulturambassadør i Bydel Ullern.

– Jeg er alltid på utkikk etter spesielle plagg som kan være med på å gjøre en karakter tidsriktig. Det kan for eksempel være en hatt eller et par hansker. Kanskje en skjorte med nupereller, sier Fabritius Gram.

Har du noe som er litt unikt og ikke shabby, ta kontakt med henne på kafabgram@gmail.com

Historieforteller

Tekstil og teater var det som tiltrakk henne i ung alder. Hun tenkte på å utdanne seg til scenograf.

– Den utdanningen kunne jeg ikke få i Norge.

Hun begynte på Statens håndverks- og kunstindustriskole – i dag Kunsthøyskolen i Oslo. Der la hun grunnlaget for veien som historieforteller ved hjelp av klær.

– Eneste i Skandinavia med en egen linje for kostymedesignere.

– Er du snart i gang med arbeidet med sesong 3 av «Lykkeland»?

– Det skulle jeg gjerne gjort, men denne gangen krasjer det med et annet prosjekt, sier Karen Fabritius Gram.