Halvferdig:

Halvferdig: : Halvferdig: Dette stasjonsområdet ser halvferdig ut, men skal altså stenges for av- og påstigning. Alf G. Astrup og Dick Zeiner-Henriksen stiller seg helt uforstående til Ruters avgjørelse. Foto: Vidar Bakken

Krever åpning av Gulleråsen stasjon

Når Holmenkollbanen åpner igjen vil den ikke stoppe på Gulleråsen stasjon på nedoverturen. Det blir det reaksjoner på.

Andre siden: Her er stasjonen som Zeiner-Henriksen viser, oppgradert og tilpasset nye T-banevogner. (Foto: Vidar Bakken)

GULLERÅSEN: Verken nabolaget eller politikere hadde hørt noe om at Gulleråsen stasjon skulle nedlegges på nedadgående linje.

Stasjonsområdet ser halvferdig ut med nye kabler som er strukket frem til stasjonen. På andre siden er stasjonsområdet ferdig utbedret med ny asfalt og forlenget kant som er tilpasset de nye T-banevognene.

Avhengig av banen

86 år gamle Dick Zeiner-Henriksen har slått seg til ro med at tilgjengeligheten til sentrum har vært vanskelig i ombyggingsperioden for Holmenkollbanen.

– Jeg har ikke bil og er som mange andre avhengig av banen. Under ombyggingen har jeg nesten ikke vært i sentrum. Jeg må gå ned til Slemdal for å ta bussen og så skifte til bane på Majorstuen. Det blir for tungvint i min alder. Nå har jeg ventet tålmodig på at Holmenkollbanen skal bli ferdig og så får vi uten varsel vite at stasjonen her skal bli nedlagt, sier Zeiner-Henriksen.

Visst hele tiden

Han er ikke alene om å protestere. Nabolaget har satt i gang en aksjon og henvendt seg til det politiske miljøet i både bydelen og rådhuset. Alf G. Astrup stiller seg uforstående til avgjørelsen.

– Ruter argumenterer med at det blir for stor avstand og høydeforskjell mellom perrong og vognene. Det er en helt uakseptabel begrunnelse. Dette har de visst hele tiden og i likhet med hva de har gjort på andre siden kunne de tilpasset denne perrongen på samme måte. Avstanden mellom perrong og vogner har for øvrig vært der med gamle Holmenkollbanen. Hvorfor skulle dette plutselig være et problem, spør Astrup.

Informasjonssjef Bjørn Rydmark i Oslo T-banedrift forteller at avstanden med de nye vognene er 54 centimeter, mot 40 med de røde vognene. Les mer om hva Rydmark sier her!

Rammer mange

De har fått positiv respons fra politikere, både i rådhuset og bydelen, som vil ta opp saken.

Bydelsutvalget i Vestre Aker vil ikke akseptere at stasjonen forblir stengt. Les mer her!

Zeiner-Henriksen mener at man under planleggingen har visst om dette problemet fra starten av og krever at Ruter som har ansvaret for det kollektive transportbehovet må få dette i orden.

– Dette rammer ikke bare eldre, men foreldre med barnehagebarn, skolebarn og alle andre som ikke bruker bil for å nå sentrum eller Slemdal for den sakens skyld. Her investerer man i en ny bane for å bedre kollektivtilbudet og starter med å nedlegge stasjoner. Det er helt meningsløst, sier Zeiner-Henriksen.

Ventet tålmodig

Astrup peker på at alt er rettet mot Ski-VM.

– Det er vel og bra, men man bygger altså en ny Holmenkollen stasjon som skal ha en kapasitet til å ta imot 9000 passasjerer i timen. Det er en investering for å dekke behovet for et arrangement som varer noen dager. Man kan ikke da nedlegge et tilbud som rammer et helt nabolag, og som har ventet tålmodig på at Holmenkollbanen skal begynne å gå igjen, sier Astrup.

 

Annonse