Snart blir gamle Holmenkollbanen en del av T-banenettet.

Holmenkollbanen får full T-banestandard

Byrådet går inn for T-baneoppgradering av Holmenkollbanen og full gjennomfart i tunnelen.

Eivind Heløe (H) er glad for at byrådet ikke gikk inn for Sporveienes innstilling om bytrikk på Holmenkollbanen.

VESTRE AKER: Byrådets innstilling er klar. Holmenkollbanen blir T-bane i hele sin lengde. Dermed ble det ikke bytrikk som Ruter (Sporveiene) gikk inn for i sin innstilling.

Ingen omstigning

I tillegg blir det ikke omstigning på Majorstuen. Forstadsbanen får full gjennomfart i tunnelen. Nye strømskinner gjør at banen kan bruke de nye MX-togene før 2011. Byrådet går også inn for en vesentlig ombygging av Holmenkollen stasjon, slik at denne kan ta 6-vogntog på store utfartsdager.

Det er foreløpig ikke lagt frem planer om planfritt kryss på blant annet Vinderen som har vært sterkt ønsket fra bydelen. Dermed blir det ikke full metrostandard i første omgang. Fremføring av banen til Tryvannn inngår heller ikke i planene.
Hoveddelen av T-banen skal står ferdig til Ski-VM i 2011. Prislappen er på 384 millioner kroner. 187 millioner foreslår finansiert gjennom Oslopakke3.

Flere brukere

– Jeg er veldig glad for at vi fikk gjennomslag for T-banestandard og ikke trikk som Ruter foreslo. Jeg er også glad for at det blir full gjennomgang i tunnelen på Majorstua, slik at passasjerene slipper omstigning. Det betyr alt i alt at mange flere vil bruke banen og at mange vil spare en halv time å komme til jobb, sier Eyvind Heløe (H) som sitter i samferdsels- og miljøkomiteen og er bystyrerepresentant fra Vestre Aker.

Han håper at man i fremtiden vil kunne føre banen helt frem til Tryvann.

– Det var ikke samfunnsøkonomisk forsvarlig å gå for det alternativet nå. Det var heller ikke mulig å få med private investorer. Dermed ville det bli uforholdsmessig dyrt. Det vi skal være mest glad for i dag er at vi har funnet en god løsning for hverdagstrafikken, sier Heløe.

 

Annonse