Er dette trygt? : Tore Rynning-Nielsen stiller spørsmålet om det er trygt å legge en strømførende skinne med 750 volt så tett opp til gangfeltet i en rekke planoverganger på Holmenkollbanen. (Foto: Vidar Bakken)

750 volt – uten sikring

Holmenkollbanen nyåpner med strømførende skinner på «armlengdes» avstand fra barna.

VINDEREN: For første gang skal t-banen med strømførende skinner på bakkeplan, føres gjennom flere planoverganger med kryssende trafikk. Avstanden fra gangfelt til strømførende skinne er cirka seks meter.

Livsfare?

– Er dette trygt? Her kan hvem som helst gå bort til den strømførende skinnen som er dekket av en gul kappe. Det er ingen tvil om at hvis for eksempel små barnefingre finner veien under kappen så innebærer det livsfare, sier Tore Rynning-Nielsen, som har barn i skolealder som krysser skinnegangen.

Vi møter ham på Vinderen, som er en av flere planoverganger på Holmenkollbanen hvor t-banen krysser.

Prøvekjøring av vognene er i gang og strømmen er på.

– Her krysser skolebarna hver dag, og vi er mange foreldre som stiller spørsmålet om dette er trygt. Barna på Vinderen skole er blitt advart mot strømskinnen med den gule kappen. Er det nok så lenge man har med barn å gjøre? Her kan de gå rett ut i sporet uten noen fysisk hindring, sier Rynning-Nielsen.

Vinderen skole har hatt besøk av de ansvarlige for Holmenkollbaneprosjektet som har orientert om faren ved strømskinnen. Skolen skriver på sin nettside: «Omlegging av strømforsyningen medfører en endring i risikobildet – i tillegg til at det er fare for å bli påkjørt er det nå også fare for strømgjennomgang.»

Fysisk hindring

– Vi er kjent med fra tidligere at barn har beveget seg i sporet, selv om all ferdsel i sporet er strengt forbudt. Jeg spør om dette er en «shortcut» fra kommunens side for å bli ferdig til Ski-VM 2011. Banen skulle naturligvis gått under planovergangen både her og andre stasjoner hvor barna krysser linjen. Alt i alt er det snakk om hundrevis av barn langs Holmenkollbanen som krysser t-banelinjen hver dag, påpeker han.

– Det må være teknisk mulig å anlegge et bomsystem som fysisk hindring mellom gangområde og sporet.
Jeg har stilt spørsmålet om hvem som har det juridiske ansvaret om det verste skulle skje. Det har jeg ikke fått svar på så langt, sier Rynning-Nielsen.

Følg med på våre nettsider og neste utgave av Akersposten. Der vil Kollektivtransportproduksjon og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap svare på spørsmål om sikkerheten.

 

Annonse